Hovedplan vann - 2019-2030

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Definisjoner
  3. 3 Rammebetingelser
    1. 3.1 Regelverk
      1. 3.1.1 Vannressursloven
      2. 3.1.2 Drikkevannsforskriften
      3. 3.1.3 Vannforskriften
      4. 3.1.4 EUs drikkevannsdirektiv
      5. 3.1.5 EUs rammedirektiv for vann
      6. 3.1.6 Plan og bygningsloven
      7. 3.1.7 Byggteknisk forskrift
      8. 3.1.8 Matloven
      9. 3.1.9 Forskrift om brannforebygging
      10. 3.1.10 Forskrift om sikkerhet ved vassdragsanlegg
      11. 3.1.11 Forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv. etter lov om helsemessig og sosial beredskap
      12. 3.1.12 Folkehelseloven
      13. 3.1.13 Helseberedskapsloven
      14. 3.1.14 Helseberedskapsloven
    2. 3.2 Pålegg
    3. 3.3 Øvrige retningslinjer og standarder
      1. 3.3.1 Protokoll for vann og helse
    4. 3.4 Lokale rammebetingelser
  4. 4 Mål
  5. 5 Vannkilder
    1. 5.1 Akersvatnet
    2. 5.2 Andfiskvatnet
    3. 5.3 Dalselva
    4. 5.4 Kvannvatnet/Sagelva
    5. 5.5 Grunnvannsbrønner Sør-Sjona og Utskarpen
    6. 5.6 Borebrønn Svartflåget
    7. 5.7 Hensynssoner
    8. 5.8 Tiltak
  6. 6 Anlegg
    1. 6.1 Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV)
      1. 6.1.1 Tiltak
    2. 6.2 Vannverk
      1. 6.2.1 Mo vannverk
        1. 6.2.1.1 Tiltak
      2. 6.2.2 Dalselv vannverk
        1. 6.2.2.1 Tiltak
      3. 6.2.3 Storforshei/Tørrbekkmoen vannverk
        1. 6.2.3.1 Tiltak
      4. 6.2.4 Åga vannverk
        1. 6.2.4.1 Tiltak
      5. 6.2.5 Sør-Sjona og Utskarpen vannverk
        1. 6.2.5.1 Tiltak
      6. 6.2.6 Røssvoll vannverk
    3. 6.3 Vannkvalitet
    4. 6.4 Vannbehandling
    5. 6.5 Trykk-/kapasitetsøkningsstasjoner
      1. 6.5.1 Tiltak
    6. 6.6 Trykkreduksjonsventiler
      1. 6.6.1 Tiltak
    7. 6.7 Stengeventiler
      1. 6.7.1 Tiltak
    8. 6.8 Kummer
      1. 6.8.1 Tiltak
    9. 6.9 Høydebasseng
      1. 6.9.1 Høydebasseng Båsmoen
      2. 6.9.2 Høydebasseng Røssvoll
      3. 6.9.3 Høydebasseng Dalselv
      4. 6.9.4 Høydebasseng Sjona og Utskarpen
      5. 6.9.5 Tiltak
    10. 6.10 Energiforbruk
      1. 6.10.1 Tiltak
  7. 7 Transportnett
    1. 7.1 Fornyingstakt
    2. 7.2 Dataunderlag
    3. 7.3 Bærekraftig lekkasjenivå
    4. 7.4 Instrumentering
      1. 7.4.1 Tiltak
    5. 7.5 Vannmålingssoner
    6. 7.6 Tilstandsvurdering
    7. 7.7 Trykksonekart
    8. 7.8 Vannkvalitet på ledningsnettet
    9. 7.9 Spyling og pluggkjøring
    10. 7.10 Tilbakestrømningssikring
    11. 7.11 Hydraulisk modell
    12. 7.12 Tiltak
  8. 8 Privat vannforsyning
    1. 8.1 Tiltak
  9. 9 Sikkerhet og beredskap
    1. 9.1 Leveringssikkerhet
      1. 9.1.1 Ledningsnett
      2. 9.1.2 Reservevann
      3. 9.1.3 Nødvann
      4. 9.1.4 Krisevann
    2. 9.2 Sårbare og kritiske abonnenter
      1. 9.2.1 Sårbare abonnenter
      2. 9.2.2 Kritiske abonnenter
    3. 9.3 Høydebasseng
    4. 9.4 Beredskapsplan
    5. 9.5 Fysisk sikring mot tilsiktede uønskede hendelser
    6. 9.6 Tiltak
  10. 10 Slokkevann
    1. 10.1 Krav til slokkevann
    2. 10.2 Dekningsgrad
    3. 10.3 Tiltak
  11. 11 Framtidsutsikter/prognoser
    1. 11.1 Befolkningsvekst
    2. 11.2 Fortetting
    3. 11.3 Utbygging og transformasjon av områder
    4. 11.4 Klimaendringer
      1. 11.4.1 Økt temperatur
      2. 11.4.2 Økt nedbør
      3. 11.4.3 Påvirkning på transportnettet
    5. 11.5 Kommende utfordringer
  12. 12 Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS)
  13. 13 Framdriftsplan
  14. 14 Økonomi
    1. 14.1 Gebyr
  15. 15 Bemanning
    1. 15.1 Oppgaver
    2. 15.2 Bemanning og kompetanse

10 Slokkevann

10.1 Krav til slokkevann

Forskrift om brannforebygging kapittel 4 Kommunens forebyggende plikter § 21.Vannforsyning, fastslår: «Kommunen skal sørge for at den kommunale vannforsyningen fram til tomtegrenser i tettbygde strøk er tilstrekkelig til å dekke brannvesenets behov for slokkevann. I boligstrøk og lignende der spredningsfaren er liten, er det tilstrekkelig at kommunens brannvesen disponerer passende tankbil. I områder som reguleres til virksomhet hvor sprinkling er aktuelt, skal kommunen sørge for at det er tilstrekkelig vannforsyning til å dekke behovet.»

Plan- og bygningsloven § 27-1 krever at byggverk ikke må føres opp eller tas i bruk til opphold for mennesker eller dyr, med mindre det er forsvarlig adgang til slokkevann. 

I veiledning til TEK17 §11-17 annet ledd angis følgende behov: 

  • Det regnes ikke med samtidig uttak av slokkevann til sprinkleranlegg og brannvesen 
  • I områder hvor brannvesenet ikke kan medbringe tilstrekkelig vann til slokking, må det være trykkvann eller åpen vannkilde. Tilstrekkelig mengde slokkevann må være lett tilgjengelig uavhengig av årstiden.
  • Brannkum eller hydrant må plasseres innenfor 25-50 meter fra inngangen til hovedangrepsvei.
  • Det må være tilstrekkelig antall brannkummer eller hydranter slik at alle deler av byggverket dekkes.
  • Slokkevannskapasiteten må være: 
    a.    Minst 1200 liter per minutt (20l/s) i småhusbebyggelse 
    b.    Minst 3000 liter per minutt (50l/s), fordelt på minst to uttak, i annen bebyggelse 
  • Åpne vannkilder må ha kapasitet for 1 times tapping

VA-miljøblad sier følgende vedrørende slokkevann: «For større industri, lagerbygninger og andre spesielle bygninger, må kravene til brannvann bestemmes i hvert enkelt tilfelle, og i samråd med det lokale brannvesen.»   Brannventilenes kapasitet bør være på minimum 35 l/s med et tappetrykk på 1bar (10 m.v.s). 

VA-miljøblad nr. 82 (2008) beskriver at slokkevannet i grisgrendte strøk med liten spredningsfare og der avstanden mellom husene er mer enn 8 meter kan slokkevann settes lik 0, noe som vil si at brannvesenet må ha meg seg vann i tankbil. 

Det er ingen krav til vannmengder og trykk til sprinkleranlegg da behovet varierer mye ut i fra type og utløsningsareal.  Men ifølge rapporten «Vann til brannslokking og sprinkleranlegg» fra Norsk vann kan en vannmengde på 50 l/s være tilstrekkelig dersom det er kapasitet til dette på ledningsnettet. Men for de aller fleste anlegg vil vannforbruket ligge på 5-25 l/s. Forsøk gjort av FM Global viser at sprinkler bruker mellom 50 % og 91 % mindre vann enn brannvesenet vil behøve for sitt slokkearbeid. Rapporten inneholder også en oversikt over antatte slokkevannmengder for ulike stasjonære slokkemetoder, som vist i figur 9.1. 

Tabell med antatte slokkevannsmengder for ulike stasjonære slokkemetoder. - Klikk for stort bildeFigur 9.1.

Er det ikke nok kapasitet på nettet eller at det er behov for større vannmengder er tiltakshaver/eier selv ansvarlig for å etablere tilførsel av dette, ved for eksempel eget basseng/tank med vann til sprinkleranlegget. Under planarbeidet ble det avholdt et møte med brannvesenet hvor deres behov ble lagt frem. Dette blir tatt til etterretning ved utarbeidelse av tekst til kommunens VA-norm som omhandler slokkevann.  

10.2 Dekningsgrad

Det er i dag stor uvisshet rundt dekningsgraden og kapasiteten til slokkevann. For å få en god oversikt over kapasiteten kan en hydraulisk beregningsmodell benyttes og enkelt gi en oversikt (se kapittel 6.11). Det vil også kunne være nyttig for brannvesenet å ha oversikt over brannkummer, avstander fra slokkevannsuttak og kapasitet. Dette er blant annet viktig for valg av brannkum, men også for å synligjøre kapasiteten slik at trykkløst nett kan unngås. 

10.3 Tiltak

Flere av brannkummene mangler merking, noe som gjør det krevende for brannmannskap å finne slokkevannsuttak på vinteren. Det skal vurderes å sjekke merking av kummer og remerke de som mangler dette.  

Det bør også gjøres en kartlegging av bygg med sprinkleranlegg og hvilke mengder de er dimensjonert for. 

Slokkevannskapsiteten og dekningen må kartlegges. En hydraulisk modell kan gi oversikt over kapasiteten på slokkevannsuttak. Et eget slokkevannskart med avmerkede avstander fra slokkevannsuttak kan gi en oversikt over dekningen, og synliggjøre om det er områder som ikke har dekning av slokkevann på grunn av for lang avstand til uttak. 

Det skal utarbeides et slokkevannkart i Gemini Portalløsning som viser kun vannledninger, synliggjør slokkevannuttak, kapasitet og avstander fra slokkevannuttakene for å illustrere dekning.  Dette skal gjøres tilgjengelig for det lokale brannvesenet som et hjelpemiddel for dem. 
Det skal utarbeides en ny veileder som vedlegg til kommunens va-norm. Veilederen skal spesifisere hvilke retningslinjer som gjelder for slokkevann for nyanlegg og rehabilitering i Rana Kommune.

Legg til i kalender