Hovedplan vann - 2019-2030

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Definisjoner
  3. 3 Rammebetingelser
    1. 3.1 Regelverk
      1. 3.1.1 Vannressursloven
      2. 3.1.2 Drikkevannsforskriften
      3. 3.1.3 Vannforskriften
      4. 3.1.4 EUs drikkevannsdirektiv
      5. 3.1.5 EUs rammedirektiv for vann
      6. 3.1.6 Plan og bygningsloven
      7. 3.1.7 Byggteknisk forskrift
      8. 3.1.8 Matloven
      9. 3.1.9 Forskrift om brannforebygging
      10. 3.1.10 Forskrift om sikkerhet ved vassdragsanlegg
      11. 3.1.11 Forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv. etter lov om helsemessig og sosial beredskap
      12. 3.1.12 Folkehelseloven
      13. 3.1.13 Helseberedskapsloven
      14. 3.1.14 Helseberedskapsloven
    2. 3.2 Pålegg
    3. 3.3 Øvrige retningslinjer og standarder
      1. 3.3.1 Protokoll for vann og helse
    4. 3.4 Lokale rammebetingelser
  4. 4 Mål
  5. 5 Vannkilder
    1. 5.1 Akersvatnet
    2. 5.2 Andfiskvatnet
    3. 5.3 Dalselva
    4. 5.4 Kvannvatnet/Sagelva
    5. 5.5 Grunnvannsbrønner Sør-Sjona og Utskarpen
    6. 5.6 Borebrønn Svartflåget
    7. 5.7 Hensynssoner
    8. 5.8 Tiltak
  6. 6 Anlegg
    1. 6.1 Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV)
      1. 6.1.1 Tiltak
    2. 6.2 Vannverk
      1. 6.2.1 Mo vannverk
        1. 6.2.1.1 Tiltak
      2. 6.2.2 Dalselv vannverk
        1. 6.2.2.1 Tiltak
      3. 6.2.3 Storforshei/Tørrbekkmoen vannverk
        1. 6.2.3.1 Tiltak
      4. 6.2.4 Åga vannverk
        1. 6.2.4.1 Tiltak
      5. 6.2.5 Sør-Sjona og Utskarpen vannverk
        1. 6.2.5.1 Tiltak
      6. 6.2.6 Røssvoll vannverk
    3. 6.3 Vannkvalitet
    4. 6.4 Vannbehandling
    5. 6.5 Trykk-/kapasitetsøkningsstasjoner
      1. 6.5.1 Tiltak
    6. 6.6 Trykkreduksjonsventiler
      1. 6.6.1 Tiltak
    7. 6.7 Stengeventiler
      1. 6.7.1 Tiltak
    8. 6.8 Kummer
      1. 6.8.1 Tiltak
    9. 6.9 Høydebasseng
      1. 6.9.1 Høydebasseng Båsmoen
      2. 6.9.2 Høydebasseng Røssvoll
      3. 6.9.3 Høydebasseng Dalselv
      4. 6.9.4 Høydebasseng Sjona og Utskarpen
      5. 6.9.5 Tiltak
    10. 6.10 Energiforbruk
      1. 6.10.1 Tiltak
  7. 7 Transportnett
    1. 7.1 Fornyingstakt
    2. 7.2 Dataunderlag
    3. 7.3 Bærekraftig lekkasjenivå
    4. 7.4 Instrumentering
      1. 7.4.1 Tiltak
    5. 7.5 Vannmålingssoner
    6. 7.6 Tilstandsvurdering
    7. 7.7 Trykksonekart
    8. 7.8 Vannkvalitet på ledningsnettet
    9. 7.9 Spyling og pluggkjøring
    10. 7.10 Tilbakestrømningssikring
    11. 7.11 Hydraulisk modell
    12. 7.12 Tiltak
  8. 8 Privat vannforsyning
    1. 8.1 Tiltak
  9. 9 Sikkerhet og beredskap
    1. 9.1 Leveringssikkerhet
      1. 9.1.1 Ledningsnett
      2. 9.1.2 Reservevann
      3. 9.1.3 Nødvann
      4. 9.1.4 Krisevann
    2. 9.2 Sårbare og kritiske abonnenter
      1. 9.2.1 Sårbare abonnenter
      2. 9.2.2 Kritiske abonnenter
    3. 9.3 Høydebasseng
    4. 9.4 Beredskapsplan
    5. 9.5 Fysisk sikring mot tilsiktede uønskede hendelser
    6. 9.6 Tiltak
  10. 10 Slokkevann
    1. 10.1 Krav til slokkevann
    2. 10.2 Dekningsgrad
    3. 10.3 Tiltak
  11. 11 Framtidsutsikter/prognoser
    1. 11.1 Befolkningsvekst
    2. 11.2 Fortetting
    3. 11.3 Utbygging og transformasjon av områder
    4. 11.4 Klimaendringer
      1. 11.4.1 Økt temperatur
      2. 11.4.2 Økt nedbør
      3. 11.4.3 Påvirkning på transportnettet
    5. 11.5 Kommende utfordringer
  12. 12 Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS)
  13. 13 Framdriftsplan
  14. 14 Økonomi
    1. 14.1 Gebyr
  15. 15 Bemanning
    1. 15.1 Oppgaver
    2. 15.2 Bemanning og kompetanse

3 Rammebetingelser

3.1 Regelverk

Følgende regelverk legger føringer for vannforsyningen i Rana Kommune.

3.1.1 Vannressursloven

Formålet med vannressursloven er å sikre en samfunnsmessig forsvarlig bruk og forvaltning av vassdrag og grunnvann.

3.1.2 Drikkevannsforskriften

Drikkevannsforskriften skal sikre godt vann, nok vann og sikkert vann til befolkningen. Det gjøres ved at det stilles krav til at befolkningen får et helsemessig trygt drikkevann. Vannet skal være godt, fri for farge, smak og lukt. Forskriften skal sikre tilstrekkelige mengder vann til både drikke, hygienisk bruk og andre næringsmiddelformål. 

3.1.3 Vannforskriften

Forskriften stiller krav til miljømål, overvåking og kontroll av parametere i henhold til drikkevannsforskriften. 

3.1.4 EUs drikkevannsdirektiv

EUs drikkevannsdirektiv er implementert i Norsk lovgivning gjennom Drikkevannsforskriften.

3.1.5 EUs rammedirektiv for vann

EUs rammedirektiv for vann er implementert i Norsk lovgivning gjennom Vannforskriften. Med implementeringen signaliseres det en ny helhetlig og økosystembasert forvaltning av vann i Norge. Dette betyr at den enkelte vannforekomsten og dens tilstand er utgangspunktet, påvirkninger vurderes samlet og tiltak settes inn der det er mest effektivt.

3.1.6 Plan og bygningsloven

Plan og bygningsloven regulerer refusjon for utgifter til vann og avløp, ekspropriasjon ifm vann og avløpstjenester, og også lovbestemt tilgang på hygienisk betryggende og tilstrekkelig drikke- og slokkevann før en bygning kan føres opp eller tas i bruk.

3.1.7 Byggteknisk forskrift

Forskriften skal sikre at anlegg og installasjoner utføres og prosjekteres for å ivareta god helse, driftssikkerhet, sikkerhet mot påkjenninger og behovet for slokkevann. 

3.1.8 Matloven

Formålet med loven er å sikre helsemessig trygge næringsmidler (drikkevann) og fremme helse, kvalitet og forbrukerhensyn langs hele produksjonskjeden, samt ivareta miljøvennlig produksjon.

3.1.9 Forskrift om brannforebygging

Forskriften skal bidra til å redusere sannsynligheten for brann, og begrense konsekvensene brann kan få for liv, helse, miljø og materielle verdier.  Den angir regler for den kommunale vannforsyningen for å dekke behovet for slokkevann.

3.1.10 Forskrift om sikkerhet ved vassdragsanlegg

Forskriften skal fremme sikkerhet ved vassdragsanlegg og forebygge skade på mennesker, miljø og eiendom.

3.1.11 Forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv. etter lov om helsemessig og sosial beredskap

Forskriften gjelder for virksomheter som har plikt til å utarbeide beredskapsplan etter lov om helsemessig og sosial beredskap.

3.1.12 Folkehelseloven

Loven skal sikre at kommuner, fylkeskommuner og statlige helsemyndigheter setter i verk tiltak og samordner sin virksomhet i folkehelsearbeidet på en forsvarlig måte.

3.1.13 Helseberedskapsloven

3.1.14 Helseberedskapsloven

Formålet med loven er å verne befolkningens liv og helse og bidra til at nødvendig helsehjelp, helse- og omsorgstjenester og sosiale tjenester kan tilbys befolkningen under krig og ved kriser og katastrofer i fredstid. For å ivareta lovens formål, skal virksomheter loven omfatter kunne fortsette og om nødvendig legge om å utvide driften under krig og ved kriser og katastrofer i fredstid, på basis av den daglige tjeneste, oppdaterte planverk og regelmessige øvelser, slik det er bestemt i eller i medhold av loven.

3.2 Pålegg

Vannverkseiere med vannverk som har en produksjon på minst 10 m3 per døgn, er ansvarlig for å rapportere inn relevante data til mattilsynet i henhold til drikkevannsforskriften.  Dette rapporteres inn elektronisk gjennom Altinn, og skal rapporteres før 15. februar hvert år. Mattilsynet lagrer dataene i deres tilsynssystem (MATS). Disse dataene brukes av mattilsynet i deres tilsynsarbeid, men også av andre forvaltningsetater som blant annet Statistisk sentralbyrå (SSB) og Folkehelseinstituttet (fhi).  

3.3 Øvrige retningslinjer og standarder

Nye og ombygde anlegg skal følge moderne dimensjoneringsmetoder og design. Herunder nevnes spesielt:

  • Rapport nr. B22 – Vann og avløp i arealplanlegging og byggesaksbehandling (Norsk vann, 2018)
  • Rapport nr. C11 – Grunnvannskilden som hygienisk barriere (Norsk vann, 2018)
  • Rapport nr. A239 – Beregning av bærekraftig lekkasjenivå (Norsk vann, 2018)
  • Rapport nr. A229 – Sikring av vannforsyning mot tilsiktede og utilsiktede hendelser (Norsk vann, 2017)
  • Rapport nr. A177 – Drikkevannskvalitet og kommende utfordringer – problemoversikt og status (Norsk vann, 2010)
  • Rapport nr. B10 – Vannkilden som hygienisk barriere (Norsk vann, 2008)
  • Vannrapport 127 – Vannforsyning og helse (Folkehelseinstituttet, 2016)

3.3.1 Protokoll for vann og helse

Protokoll for vann og helse er en internasjonal avtale mellom Verdens helseorganisasjon (WHO) og De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa (UNECE), som skal sikre alle tilstrekkelig forsyning av rent drikkevann, effektivt beskytte vann som drikkevannskilde og gi alle tilfredsstillende sanitærforhold. 

Norge ble en del av protokollen i 2004, og er dermed forpliktet til å sette opp nasjonale målsettinger. Resultatene av disse skal rapporteres inn til UNECE/WHO-EURO hvert tredje år.  Norge har satt opp nasjonale arbeidsmål som ble vedtatt av regjeringen i 2014. Målene skal blant annet gi et tryggere drikkevann, redusere vannbårne sykdommer, øke tilknytningen til felles vannforsyning, gi funksjonssikkerhet til vann- og avløpsnettet og sikre god informasjon til publikum om drikkevannskvaliteten.  I Norge følges de nasjonale målene opp av Helse- og omsorgs departementet med Mattilsynet som sentralt direktorat i samarbeid med Folkehelseinstituttet.

3.4 Lokale rammebetingelser

Følgende lokale rammebetingelser legger føringer for vannforsyningen i Rana Kommune

  • Kommunens arealplaner
  • Verneplaner
  • Rana Kommunes VA-norm
  • Standard abonnementsvilkår
     

Legg til i kalender