15.1 Oppgaver
Vann og avløpsavdelingen har oppgaver av mer administrativ art og støttetjenester for driftsorganisasjonen. I dette inngår blant annet:
- Myndighetsrapportering (MATS)
- Søknadsbehandling ifm. tilknytning
- Uttalelser i forbindelse med byggesaker
- Oppdatering av teknisk dokumentasjon, Gemini VA
- Modernisering av metoder og normer iht. beste praksis
- Forsikringssaker
- Hovedplan vann, oppfølging/iverksettelse av besluttede tiltak og andre endringer for å nå de mål som er satt på sektornivå
- Økonomistyring
- Personaloppfølging
- Gebyrhåndtering
- Prosjektoppfølging
- Kundebehandling
Driftsorganisasjonen hos vann- og avløpsavdelingen har som sin hovedoppgave å drifte, vedlikeholde, feilsøke og optimalisere anleggene som er overtatt av drift. I dette inngår blant annet:
Spyling av ledningsnett for feilretting eller preventive årsaker.
- Rengjøring og kalibrering av instrumentering
- Gjennomføring av kontrollrunder inkl. iverksettelse av tiltak
- Driftsstøtte til entreprenører som arbeider i anleggene.
- Mindre reparasjoner
- Rengjøring av veier, gulv, renner, bassenger, sumper, siler, skruer, stempler etc.
- Periodisk vedlikehold mekanisk utstyr
- Prøvetaking
- Vaktordning samfunnssikkerhet
15.2 Bemanning og kompetanse
Dagens situasjon på vannområdet er at arbeidsoppgaver og ressurser står i rimelig forhold til hverandre. Vi ser likevel at stadig strengere krav fra myndigheter, og økte forventninger fra befolkningen vil medføre økt arbeidsbelastning. Dette vil i hovedsak være arbeidsoppgaver knyttet til drift av vannverk og økt fokus på transportnettet.
Kommunen står også foran store arbeidsoppgaver knyttet til digitalisering, driftsovervåking og FDV.
Ved å ta i bruk Gemini Portal som arbeidsverktøy og legge inn planlagte arbeidsoppgaver, vil det føre til mer forutsigbare arbeidsdager for driftsoperatørene. Det vil også frigjøre en del ressurser, som kan benyttes til å utføre mere forebyggende vedlikehold på ledningsnettet.