Hovedplan vann - 2019-2030

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Definisjoner
  3. 3 Rammebetingelser
    1. 3.1 Regelverk
      1. 3.1.1 Vannressursloven
      2. 3.1.2 Drikkevannsforskriften
      3. 3.1.3 Vannforskriften
      4. 3.1.4 EUs drikkevannsdirektiv
      5. 3.1.5 EUs rammedirektiv for vann
      6. 3.1.6 Plan og bygningsloven
      7. 3.1.7 Byggteknisk forskrift
      8. 3.1.8 Matloven
      9. 3.1.9 Forskrift om brannforebygging
      10. 3.1.10 Forskrift om sikkerhet ved vassdragsanlegg
      11. 3.1.11 Forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv. etter lov om helsemessig og sosial beredskap
      12. 3.1.12 Folkehelseloven
      13. 3.1.13 Helseberedskapsloven
      14. 3.1.14 Helseberedskapsloven
    2. 3.2 Pålegg
    3. 3.3 Øvrige retningslinjer og standarder
      1. 3.3.1 Protokoll for vann og helse
    4. 3.4 Lokale rammebetingelser
  4. 4 Mål
  5. 5 Vannkilder
    1. 5.1 Akersvatnet
    2. 5.2 Andfiskvatnet
    3. 5.3 Dalselva
    4. 5.4 Kvannvatnet/Sagelva
    5. 5.5 Grunnvannsbrønner Sør-Sjona og Utskarpen
    6. 5.6 Borebrønn Svartflåget
    7. 5.7 Hensynssoner
    8. 5.8 Tiltak
  6. 6 Anlegg
    1. 6.1 Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV)
      1. 6.1.1 Tiltak
    2. 6.2 Vannverk
      1. 6.2.1 Mo vannverk
        1. 6.2.1.1 Tiltak
      2. 6.2.2 Dalselv vannverk
        1. 6.2.2.1 Tiltak
      3. 6.2.3 Storforshei/Tørrbekkmoen vannverk
        1. 6.2.3.1 Tiltak
      4. 6.2.4 Åga vannverk
        1. 6.2.4.1 Tiltak
      5. 6.2.5 Sør-Sjona og Utskarpen vannverk
        1. 6.2.5.1 Tiltak
      6. 6.2.6 Røssvoll vannverk
    3. 6.3 Vannkvalitet
    4. 6.4 Vannbehandling
    5. 6.5 Trykk-/kapasitetsøkningsstasjoner
      1. 6.5.1 Tiltak
    6. 6.6 Trykkreduksjonsventiler
      1. 6.6.1 Tiltak
    7. 6.7 Stengeventiler
      1. 6.7.1 Tiltak
    8. 6.8 Kummer
      1. 6.8.1 Tiltak
    9. 6.9 Høydebasseng
      1. 6.9.1 Høydebasseng Båsmoen
      2. 6.9.2 Høydebasseng Røssvoll
      3. 6.9.3 Høydebasseng Dalselv
      4. 6.9.4 Høydebasseng Sjona og Utskarpen
      5. 6.9.5 Tiltak
    10. 6.10 Energiforbruk
      1. 6.10.1 Tiltak
  7. 7 Transportnett
    1. 7.1 Fornyingstakt
    2. 7.2 Dataunderlag
    3. 7.3 Bærekraftig lekkasjenivå
    4. 7.4 Instrumentering
      1. 7.4.1 Tiltak
    5. 7.5 Vannmålingssoner
    6. 7.6 Tilstandsvurdering
    7. 7.7 Trykksonekart
    8. 7.8 Vannkvalitet på ledningsnettet
    9. 7.9 Spyling og pluggkjøring
    10. 7.10 Tilbakestrømningssikring
    11. 7.11 Hydraulisk modell
    12. 7.12 Tiltak
  8. 8 Privat vannforsyning
    1. 8.1 Tiltak
  9. 9 Sikkerhet og beredskap
    1. 9.1 Leveringssikkerhet
      1. 9.1.1 Ledningsnett
      2. 9.1.2 Reservevann
      3. 9.1.3 Nødvann
      4. 9.1.4 Krisevann
    2. 9.2 Sårbare og kritiske abonnenter
      1. 9.2.1 Sårbare abonnenter
      2. 9.2.2 Kritiske abonnenter
    3. 9.3 Høydebasseng
    4. 9.4 Beredskapsplan
    5. 9.5 Fysisk sikring mot tilsiktede uønskede hendelser
    6. 9.6 Tiltak
  10. 10 Slokkevann
    1. 10.1 Krav til slokkevann
    2. 10.2 Dekningsgrad
    3. 10.3 Tiltak
  11. 11 Framtidsutsikter/prognoser
    1. 11.1 Befolkningsvekst
    2. 11.2 Fortetting
    3. 11.3 Utbygging og transformasjon av områder
    4. 11.4 Klimaendringer
      1. 11.4.1 Økt temperatur
      2. 11.4.2 Økt nedbør
      3. 11.4.3 Påvirkning på transportnettet
    5. 11.5 Kommende utfordringer
  12. 12 Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS)
  13. 13 Framdriftsplan
  14. 14 Økonomi
    1. 14.1 Gebyr
  15. 15 Bemanning
    1. 15.1 Oppgaver
    2. 15.2 Bemanning og kompetanse

8 Privat vannforsyning

Ca. 11% av befolkningen i Rana forsynes med drikkevann fra private vannverk. Tabell 7.1 viser en oversikt fra Mattilsynet over de registrerte største private vannforsyningssystemene i kommunen og hvor mange personer som er tilknyttet disse. Denne tabellen gir en oversikt over de ca. 2,6% av innbyggerne som er tilknyttet private vannforsyningssystem. Det er i tillegg ti andre private vannverk i kommunen av mindre størrelse som forsyner blant annet serveringssteder og campingplasser. Det finnes liten oversikt over de små private vannforsyningssystemene, som faller utenom drikkevannsforskriftens krav til plangodkjenning og rapportering.  

Tabell 7.1: oversikt over privat vannforsyning (Mattilsynet)

Tabell 7.1: oversikt over privat vannforsyning (Mattilsynet)
Virksomhet/Vannforsyningssytem Helseinstitusjon eller skole Antall fastboende Antall personer som forsynes på det meste
Mo Industripark AS avd. utleie Nei 0 2000
Alteren Vasslag Nei 126 126
Sletten og Lillealteren vannverk Nei 50 70
Altermark Vannverk Sa Nei 55 55
Skonseng Vasslag Sa Ja, skole 300 400
Røssvoll Vasslag/ Røssvoll vannverk Nei 44 50
Bernhard Olsen AS Nei 63 63
Ildgruben Vannverk A/L Nei 47 47

Alteren vasslag kjøper nå vann fra Mo vannverk, men de har beholdt sitt private ledningsnett.  

Storvoll barneskole og Grønnfjelldal skole har hvert sitt vannverk. Disse vannverkene er offentlig og driftes av Rana kommune avd. byggdrift, men de blir av vann- og avløpsavdelingen likestilt med private vannverk siden ansvaret for drift og rapportering ikke ligger her. 

Det er liten kunnskap om ledningsnettet til de private vannverkene da det ikke har blitt gjort registreringer og innmåling av ledninger. 

8.1 Tiltak

Protokoll om vann og helse har en nasjonal målsetting som lyder som følger:  
Eksisterende private vannforsyningssystemer med uklare eierforhold og/eller utilfredsstillende vannkvalitet og leveringssikkerhet skal oppgraderes eller knyttes til eksisterende vannforsyningssystemer slik at man oppnår hygienisk tilfredsstillende, hensiktsmessige og kostnads- og driftseffektive enheter.

Det må utarbeides lokale retningslinjer for kommunal overtagelse av private vannverk. 

Legg til i kalender