Hovedplan vann - 2019-2030

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Definisjoner
  3. 3 Rammebetingelser
    1. 3.1 Regelverk
      1. 3.1.1 Vannressursloven
      2. 3.1.2 Drikkevannsforskriften
      3. 3.1.3 Vannforskriften
      4. 3.1.4 EUs drikkevannsdirektiv
      5. 3.1.5 EUs rammedirektiv for vann
      6. 3.1.6 Plan og bygningsloven
      7. 3.1.7 Byggteknisk forskrift
      8. 3.1.8 Matloven
      9. 3.1.9 Forskrift om brannforebygging
      10. 3.1.10 Forskrift om sikkerhet ved vassdragsanlegg
      11. 3.1.11 Forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv. etter lov om helsemessig og sosial beredskap
      12. 3.1.12 Folkehelseloven
      13. 3.1.13 Helseberedskapsloven
      14. 3.1.14 Helseberedskapsloven
    2. 3.2 Pålegg
    3. 3.3 Øvrige retningslinjer og standarder
      1. 3.3.1 Protokoll for vann og helse
    4. 3.4 Lokale rammebetingelser
  4. 4 Mål
  5. 5 Vannkilder
    1. 5.1 Akersvatnet
    2. 5.2 Andfiskvatnet
    3. 5.3 Dalselva
    4. 5.4 Kvannvatnet/Sagelva
    5. 5.5 Grunnvannsbrønner Sør-Sjona og Utskarpen
    6. 5.6 Borebrønn Svartflåget
    7. 5.7 Hensynssoner
    8. 5.8 Tiltak
  6. 6 Anlegg
    1. 6.1 Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV)
      1. 6.1.1 Tiltak
    2. 6.2 Vannverk
      1. 6.2.1 Mo vannverk
        1. 6.2.1.1 Tiltak
      2. 6.2.2 Dalselv vannverk
        1. 6.2.2.1 Tiltak
      3. 6.2.3 Storforshei/Tørrbekkmoen vannverk
        1. 6.2.3.1 Tiltak
      4. 6.2.4 Åga vannverk
        1. 6.2.4.1 Tiltak
      5. 6.2.5 Sør-Sjona og Utskarpen vannverk
        1. 6.2.5.1 Tiltak
      6. 6.2.6 Røssvoll vannverk
    3. 6.3 Vannkvalitet
    4. 6.4 Vannbehandling
    5. 6.5 Trykk-/kapasitetsøkningsstasjoner
      1. 6.5.1 Tiltak
    6. 6.6 Trykkreduksjonsventiler
      1. 6.6.1 Tiltak
    7. 6.7 Stengeventiler
      1. 6.7.1 Tiltak
    8. 6.8 Kummer
      1. 6.8.1 Tiltak
    9. 6.9 Høydebasseng
      1. 6.9.1 Høydebasseng Båsmoen
      2. 6.9.2 Høydebasseng Røssvoll
      3. 6.9.3 Høydebasseng Dalselv
      4. 6.9.4 Høydebasseng Sjona og Utskarpen
      5. 6.9.5 Tiltak
    10. 6.10 Energiforbruk
      1. 6.10.1 Tiltak
  7. 7 Transportnett
    1. 7.1 Fornyingstakt
    2. 7.2 Dataunderlag
    3. 7.3 Bærekraftig lekkasjenivå
    4. 7.4 Instrumentering
      1. 7.4.1 Tiltak
    5. 7.5 Vannmålingssoner
    6. 7.6 Tilstandsvurdering
    7. 7.7 Trykksonekart
    8. 7.8 Vannkvalitet på ledningsnettet
    9. 7.9 Spyling og pluggkjøring
    10. 7.10 Tilbakestrømningssikring
    11. 7.11 Hydraulisk modell
    12. 7.12 Tiltak
  8. 8 Privat vannforsyning
    1. 8.1 Tiltak
  9. 9 Sikkerhet og beredskap
    1. 9.1 Leveringssikkerhet
      1. 9.1.1 Ledningsnett
      2. 9.1.2 Reservevann
      3. 9.1.3 Nødvann
      4. 9.1.4 Krisevann
    2. 9.2 Sårbare og kritiske abonnenter
      1. 9.2.1 Sårbare abonnenter
      2. 9.2.2 Kritiske abonnenter
    3. 9.3 Høydebasseng
    4. 9.4 Beredskapsplan
    5. 9.5 Fysisk sikring mot tilsiktede uønskede hendelser
    6. 9.6 Tiltak
  10. 10 Slokkevann
    1. 10.1 Krav til slokkevann
    2. 10.2 Dekningsgrad
    3. 10.3 Tiltak
  11. 11 Framtidsutsikter/prognoser
    1. 11.1 Befolkningsvekst
    2. 11.2 Fortetting
    3. 11.3 Utbygging og transformasjon av områder
    4. 11.4 Klimaendringer
      1. 11.4.1 Økt temperatur
      2. 11.4.2 Økt nedbør
      3. 11.4.3 Påvirkning på transportnettet
    5. 11.5 Kommende utfordringer
  12. 12 Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS)
  13. 13 Framdriftsplan
  14. 14 Økonomi
    1. 14.1 Gebyr
  15. 15 Bemanning
    1. 15.1 Oppgaver
    2. 15.2 Bemanning og kompetanse

14 Økonomi

Det er budsjettert midler for arbeid relatert til selve hovedplanarbeidet og igangsettelse av foreslåtte tiltak. Rammene som er satt er:

Budsjettrammer
År Budsjettramme (MNOK)
2019 33 550 000
2020 46 000 000
2021 30 000 000
2022 30 000 000

Rammene revideres årlig, og det vil etableres delbudsjetter for de ulike tiltakene når de settes i gang. Tilsvarende vil nøyaktighetsgraden bli høyere når omfanget av de ulike tiltakene blir bedre kjent.

14.1 Gebyr

Det kommunale årsgebyret for vann er todelt, en fast del, og en variabel del beregnet ut fra vannforbruk eller boenhetens areal.  I følge Rana Kommunes forskrifter er det i dag frivillig for bolighus å installere vannmålere. Andre eiendommer som ikke hovedsakelig brukes til boligformål er pålagt å ha egen vannmåler.  

Gjeldende satser for kommunale vanngebyr(2019)

Gjeldende satser for kommunale vanngebyr(2019)
Tilknytningsgebyr Fast gebyr Variabelt gebyr basert på forbruk Variabelt gebyr basert på areal
Kr. 12,78 per m2 kr. 966 Kr. 10,26 per m3 Kr. 12,31 per m2

Tilknytningsavgiften ved førstegangstilknytning skal minst beregnes etter minimum 100 m² bruksareal for bolig og annen bebyggelse. Tilknytningsavgift betales ved tilbygg eller påbygg større enn 25 m² netto bruksareal for bolig og annen bebyggelse.

Ubebygd tomt skal betale samme fast del som boenheter. Gjelder også hvis det står hus på tomta som er ubeboelig, slik at eiendommen er å betrakte som ubebygd tomt.

Graf som viser vanngebyrnivået historisk framstilt - Klikk for stort bildeHistorisk framstilling av vanngebyr

Til tross før økningen i gebyret de siste årene, har Rana kommune lave avgifter sammenlignet med resten av Nordland og landsgjennomsnittet som illustrert i figur 13.2 nedenfor.

Stolpediagram som viser Rana kommunes gebyrnivå sammenlignet med andre kommuner - Klikk for stort bilde

Rana kommune vil beholde gebyrløsningen slik som i dag, at det er frivillig for bolighus å installere vannmåler. Men bygg som ikke primært benyttes til boligformål vil være pålagt vannmåler. Nye vurderingen av dette vil gjøres ved revisjoner av hovedplanen (hvert 4. år). 

Fremtidig utvikling av vanngebyr er budsjettert for en fireårs periode til følgende økning fra dagens nivå (2019):

Budsjettert økning i vanngebyr
2020 2021 2022
10 % 10 % 0 %

Det kan oppstå endringer i budsjetterte økninger i gebyrer dersom det gjøres større investeringer.

Følgende større investeringer kan ha innvirkning på gebyrnivået: 

  • Høydebasseng på Selfors 
  • Høydebasseng Skillevollen
  • Ny løsning for vannverk i Sjona og Utskarpen 
  • Reservevannkilde i Sjona og Utskarpen 
  • Større sikringstiltak ved anlegg

Investeringsbehovet for disse tiltakene er ikke kjent, men utarbeides som en del av detaljprosjektering.

Legg til i kalender