Håndbok for spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging

5 Refusjon av utgifter til ivaretakelse av enkeltvedtak

Private barnehager som har ekstra kostnader grunnet ivaretakelse av enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp eller enkeltvedtak om individuell tilrettelegging kan få disse utgiftene refundert av kommunen.

Behov for dette meldes inn i søknadsskjema for enkeltvedtak – barnehageloven §§ 31 og 37. I tillegg må det sendes inn refusjonskrav månedlig til kommunen.

Om refusjonskravet:

  • Timeantallet/årsverk i vedtaket er grunnlaget for refusjonen. Vedtaket gjelder kun timer innen ordinær åpningstid. Det skal sendes refusjonskrav når ansettelsen er gjort og kontrakten er underskrevet.
  • Det er lønn til den nyansatte som refunderes, uavhengig av hvem som faktisk utfører arbeidet. Dersom den ansattes årslønn overstiger makslønn for 16 års ansiennitet i henhold til Rana kommunes lønnsregulativ, vil makslønn bli redusert til kommunal sats. Det er tildelt stilling, den ansattes utdanning og kommunens lønnsramme som bestemmer hvilken lønn som skal refunderes.
  • Dersom barn med vedtak er fraværende og personalressursen benyttes til å dekke opp andre vakter i barnehagen (vikartimer/sykefravær), skal utgiften for disse vaktene trekkes fra i refusjonskravet.
  • Barnehagen må månedlig sende inn refusjonskrav med dokumentasjon på bruk av ressurs. Periode for refusjon skal være fra den første til den siste dagen i måneden. Dokumentasjonen må vise hvilke ansatte og antall timer som er brukt i henhold til vedtak. Kommunens regneark for refusjon skal benyttes som dokumentasjon. Regnearket signert av regnskapsansvarlig er tilstrekkelig dokumentasjon for utbetalt lønn.
  •  Faktura på refusjonskrav sendes på EHF til orgnr. 872 418 032, Rana Kommune. Husk å sett inn vedtaksnummer på faktura. EHF‐faktura som er merket som angitt ovenfor, og som inneholder tydelig informasjon om enhetspriser og antall levert, har betalingsbetingelser på 30 dager. Løpende tjenester dokumenteres og faktureres den siste i hver måned dersom annet ikke er skriftlig avtalt.
  •  Refusjonen utbetales fortløpende. Hvis barnehagen får nytt eller endret vedtak, skal barnehagen sendes oppdatert refusjonskrav så snart som mulig.
  • I forbindelse med innsendelse av første refusjonskrav skal kopi av ansettelsesbrevet/kontrakten for den ansatte som det kreves refusjon forsendes inn. Det skal i vikarkontrakt komme fram formålet med ansettelsen og stillingsprosenten. Kontrakten skal sendes til barnehagesjefen, Anita Vonstad, med kopi til teamokonomioppvekstogkultur@rana.kommune.no. Det vil ikke bli utbetalt refusjon før kopi er mottatt. Ved endring sendes ny kontrakt

Legg til i kalender