Håndbok for spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging

1 1.2 Ansvarsforhold, oppgaver og rettigheter

1.1 Rådmannen

•Har det overordnede ansvaret for at kravene i barnehageloven blir fulgt

1.2 Barnehagemyndigheten

•Øverste ansvarlig for at alle barn med særlige behov får spesialpedagogisk hjelp og individuell tilrettelegging i barnehagen.

•Barnehagemyndigheten er ansvarlig for å fatte vedtak og for å påse at vedtakene følges opp av barnehagene.

•Barnehagemyndigheten bestemmer hvilke systemer og rutiner/prosedyrer som skal etableres og brukes for å oppfylle de aktuelle lovkrav.

•Barnehagemyndigheten har ansvar for å opprettholde en tilfredsstillende praktisering av rutinebeskrivelsene i håndboken innenfor sine ansvarsområder.

•I Rana kommune er det barnehagesjefen som har ansvar for barnehagemyndighetsoppgavene på disse områdene.

1.3 Pedagogisk Psykologisk tjeneste (PPT)

•Har veiledningansvar ovenfor foreldre og barnehage

•Utformer sakkyndig vurdering

•PPT har ansvar for å opprettholde en tilfredsstillende praktisering av rutinebeskrivelsene i håndboken innenfor sine ansvarsområder.

1.4 Styrer

•Styrer skal påse at det enkelte barn får den spesialpedagogiske hjelpen og/eller det individuelt tilrettelagte barnehagetilbudet det har behov for.

•Styrer skal legge til rette for at det blir satt inn tiltak i tråd med enkeltvedtakene, herunder å sørge for at personalet har nødvendig kompetanse, samt at de får veiledning og opplæring når det er behov for det.

•Styrer skal sørge for at den spesialpedagogiske hjelpen og/eller den individuelle tilretteleggingen blir fulgt opp, og at de som er involvert får mulighet til å samarbeide.

•Videre har styrer sammen med pedagogisk leder ansvar for at personalet på avdelingen/barnegruppen er kjent med mål og tiltak for enkeltbarn på samme måte som de skal være kjent med barnehagens mål og rammer.

1.5 Pedagogisk leder/spesialpedagog

•Spesialpedagog/pedagogisk leder skal sørge for at det gis spesialpedagogisk hjelp og/eller individuell tilrettelegging av barnehagetilbudet til de barna i barnegruppen som har vedtak.

•Den spesialpedagogiske hjelpen skal være et tillegg til barnehagens ordinære barnehagetilbud.

•Den spesialpedagogiske hjelpen skal være i tråd med enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp.

•Spesialpedagog/pedagog som gir den spesialpedagogiske hjelpen har i samarbeid med pedagogisk leder på avdelingen ansvar for å utarbeide plan for spesialpedagogisk hjelp og årsrapport.

•I tilfeller hvor barnet har vedtak om individuell tilrettelegging vil spesialpedagog/pedagogisk leder kunne ha veilederansvar.

•Den individuelle tilretteleggingen av barnehagetilbudet skal være et tillegg til tilrettelegging innenfor barnehagens ordinære barnehagetilbud

1.6 Personalet i barnehagen

•Ansatte i barnehagen som skal gi spesialpedagogisk hjelp og/eller tilrettelegge barnehagetilbudet etter barnehageloven § 37 må ha nødvendig kompetanse til å ivareta oppgaven. Den enkelte ansatte må holde seg faglig oppdatert og følge rutinebeskrivelsene i denne håndboken.

•Nødvendige kvalifikasjonskrav kommer frem i barnas vedtak.

1.7 Foresatte

•De foresatte er eksperter på sine egne barn.

•Foresatte representerer barnets stemme og skal involveres, høres og gi samtykke i alle ledd.

•Foresatte kan på eget initiativ be barnehagen/PPT gjøre de undersøkelser som er nødvendig for å vurdere om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp.

1.8 Barnet

•Barn i barnehagealder har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet og i saker som gjelder dem selv. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med barnets alder og modenhet. I alle handlinger og avgjørelser som berører barn skal barnets beste være et grunnleggende hensyn, jf. barnehageloven § 3.

•Barnet kan høres direkte eller gjennom en uttalelse fra foresatte.

•Barn har rett på vedtak om spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlig behov for det.

•Barn med nedsatt funksjonsevne har rett på et likeverdig barnehagetilbud som andre barn. Retten omfatter ikke tiltak som innebærer en uforholdsmessig byrde for kommunen.

1.9 Når barnet går i barnehagen

•I Rana kommune gis den spesialpedagogiske hjelpen som hovedregel i barnehage. Barnehagen organiserer og gjennomfører den spesialpedagogiske hjelpen og/eller den individuelle tilretteleggingen i henhold til barnets enkeltvedtak.

•Barnehagen kan ved behov søke om å få tilført midler fra kommunen for ivaretakelse av vedtakene.

•Kun barn som går i barnehagen kan ha rett på vedtak om individuell tilrettelegging etter barnehageloven.

1.10 Når barnet ikke går i barnehage

•Retten til spesialpedagogisk hjelp gjelder uavhengig av om barnet går i barnehage eller ikke.

•Barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp, men som ikke går i barnehage, mottar fortrinnsvis spesialpedagogisk hjelp i den barnehagen foresatte søker opptak til. Dette forutsetter at den aktuelle barnehagen har kapasitet.

•Barn som ikke skal gå i barnehage skal fortrinnsvis motta spesialpedagogisk hjelp i barnehagen som er nærmest barnets hjemsted.

•Vurdering av hvordan barnets behov kan møtes på en best mulig måte skal gjøres i samarbeid med foresatte.

Legg til i kalender