Håndbok for spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging

Denne håndboken har som formål å sikre at alle barn i Rana kommune får oppfylt sine rettigheter til forebyggende tiltak, spesialpedagogisk hjelp og/eller et individuelt tilrettelagt barnehagetilbud på et så tidlig tidspunkt som mulig. Håndboken skal bidra til kontinuerlig kvalitetsforbedring i alle ledd.

Håndboken med vedlegg er utarbeidet av og for medarbeidere med oppgaver tilknyttet spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt barnehagetilbud i Rana kommune. Den gir uttrykk for de kommunale rammene for den saksgangen og hjelpen som skal gis.

Håndboken skal brukes som et oppslagsverk for ansatte og ledere i barnehagene, PPT Rana og barnehagemyndigheten i Rana kommune. Dette skal sikre gode tjenester, hjelpe de ansatte til å utøve jobben på en effektiv måte og samtidig sikre at lovverk og rutiner blir fulgt.

Håndboken skal også gi foresatte en oversikt over barnas rettigheter, frister og hva man kan forvente av det spesialpedagogiske tilbudet og den individuelle tilretteleggingen.

Håndboken er vedtatt av barnehagemyndigheten i Rana kommune. Nyeste utgave av håndboken ligger på Rana kommune sine nettsider.

Har du spørsmål?

Ta kontakt med kommunens sentralbord på 75 14 50 00, velg 3-barnehageadministrasjon. Du kan også sende en epost til postmottak@rana.kommune.no eller til barnehagemyndighet i Rana kommune (vi anbefaler det det ikke oppgis sensitive opplysninger i epost)

Her finner du kopi av det originale dokumentet (PDF, 1021 kB)

Legg til i kalender