Skal kartlegge ditt behov for digital hjelp

Digitale løsninger har i stor grad erstattet papirskjema, telefon og andre hjelpemidler. Nå skal Rana kommune kartlegge behovet for et digitalt veiledningstilbud til sine innbyggere. 

Rana kommune vil gi et tilbud til innbyggere som retter seg mot digital inkludering, som skal være lokalisert i Innbyggertorget i Rana bibliotek. For å kartlegge behovet for digital veiledning og hjelp setter Rana kommune nå i gang en undersøkelse. 

  • De som deltar i undersøkelsen er anonyme. Resultatene fra undersøkelsen skal brukes til å kartlegge behovet for et digitalt veiledningstilbud, og vil ikke bli brukt til annet enn dette formålet, sier servicesjef Rana kommune, Ulla Myhre.

I undersøkelsen får du blant annet spørsmål om hva du trenger hjelp til; som utfylling av søknader og skjemaer, nettsider og apper, timebestillinger og arrangementer, innlogging på nettsider. Du får også spørsmål om hvor stort omfang hjelpebehovet er.

-Undersøkelsen tar to minutter, og kan gjennomføres både digitalt eller manuelt ved å oppsøke Innbyggertorget i biblioteket, sier servicesjef Myhre.

-Del gjerne undersøkelsen med familiemedlemmer, bekjente, kollegaer og andre som du mener kan være i målgruppen. Og hjelp gjerne til med å besvare undersøkelsen, for dem som har behov for dette, sier Myhre.

Prosjektet er et samarbeid mellom Innbyggertorget og tilflyttertorget (Information Hub), Rana biblioteket og Nordland fylkesbibliotek. 

Gå til den digitale undersøkelsen ved å klikke på denne lenken.

Tre kvinner og en mann fotografert inne i ankomstområdet i et bibliotek.  - Klikk for stort bildeBiblioteksjef Hilde Rokkan, servicesjef Ulla Myhre, Innbyggertorgets Irina Mishchenko og fylkesbibliotekets Roar Nygård vil vite hvilket behov innbyggerne har for hjelp og bistand i en stadig mer digitalisert hverdag.