– 17. mai skal være for alle!

Vi har en unik feiring av nasjonaldagen i Norge. Her er det ingen trampende militærtropper med som viser fram tanks og raketter. Nei, her er det jublende, is- og pølsespisende barn og voksne som feirer friheten, demokratiet og freden, sier ordfører Geir Waage. Og akkurat det ville han ikke bytte mot noe for alt i verden.

– Det er litt ulike regler for 17.mai-feiringen i forskjellige kommuner. I Rana ønsker vi at folketoget og feiringen ellers skal gjenspeile det flotte fargerike samfunnet vi etter hvert har fått, sier ordføreren.

– I folketoget åpner vi for alle slags flagg, ikke bare det norske. Vi ønsker andre nasjoners flagg, blant annet det samiske flagget, regnbueflagget hjertelig velkommen til feiringen. Det er bare én ting vi vi ikke vil ha, og det er politiske ytringer og demonstrasjoner, sier ordfører Geir Waage.

– Vi må også huske på at vi skal opptre med verdighet på en slik dag; fyll og stygg språkbruk hører ikke med når store og små er samlet for å feire de positive verdiene vi nasjonen er bygget på. Provoserende oppførsel hører ikke med på en slik dag, mener ordføreren.

Han ønsker kommunens innbyggere og tilreisende en riktig god 17. mai og håper de stiller opp i hopetall for å feire nasjonaldagen!

– Og husk; vi har alle en plikt til å sørge for at alle rundt oss får gode opplevelser når vi feier nasjonaldagen, avslutter ordføreren.

17. mai-tog med flaggborg i front. Foto - Klikk for stort bilde Geir Gisnås