Ved skade eller feil knyttet til offentlig vann og avløp:
Ring oss: Telefon dagtid: 901 81 437
Vakttelefon etter arbeidstid: 959 15 200
Vakttelefonen er kun bemannet utenfor ordinær arbeidstid. Hverdager mellom kl. 15.00 og 07.00, samt hele døgnet i helgene.
Etter hendelser i vannledningsnettet, kan vannet bli misfarget. Det er som regel ikke farlig å drikke eller bruke vannet i matlaging. Du vil bli varslet hvis vi anbefaler å koke drikkevannet. Vannet blir vanligvis klart etter at det har fått renne en stund.
- Dersom vannet fortsatt er misfarget etter at du har latt kaldt vann renne i ca. 15 minutter, bør du ta en times pause før du prøver igjen.
- Unngå å tappe varmt vann for å forhindre at grums kommer inn i varmtvannstanken.
- Utsett vasking av lyst tøy til vannet er helt klart igjen. Derom klærne blir misfarget, hold tøyet vått til vannet er klart og vask på nytt.
- Vent også med å bruke oppvaskmaskinen til vannet er klart.
Ta kontakt med oss dersom misfargingen er langvarig.
Hvis kloakk og avløpsvann flommer opp i kjeller og sluk, kan det skyldes at rørene er tette. Kontakt en rørlegger, så får du hjelp til å finne ut hvor feilen ligger. Dersom problemet skyldes ledningene som går fra huset ditt til kommunens hovedledning, kan en rørlegger eller et septikfirma stake eller spyle dem rene. Du er selv ansvarlig for ledningene som går fra huset ditt til kommunens hovedledning.
Hvis problemet skyldes at kommunens hovedledning er tett, må du melde fra til oss. Hvis du har fått skade på boligen, uavhengig av årsak, bør du kontakte forsikringsselskapet ditt. Dersom skaden skyldes et problem med hovedledningene, vil forsikringsselskapet søke regress(erstatning) hos kommunen.
Publisert 15.09.2021 14:56
Sist endret 12.09.2024 12:55