Når etableres det kriseledelse?
Det er kommunedirektøren som er administrativ leder for kriseledelse, og den som har ansvar og fullmakt til å etablere kriseledelse i Rana kommune. Den enkelte kommunaldirektør skal rapportere til kommunedirektøren om hendelser man vurderer om det skal settes kriseledelse for. Kriseledelsen skal holde kontakt med og rapportere til andre offentlige beredskapsaktører som for eksempel Politi og Statsforvalter.
Det bør settes kriseledelse dersom ett eller flere av punktene nedenfor er oppfylt.
Hendelsen kan:
- få store konsekvenser
- ikke kan løses gjennom normal drift
- involverer flere sektorer/ansvarsområder og krever samordning
- krever støtte fra eksterne aktører
- kan medføre et stort informasjonsbehov
- kan skaper frykt/bekymring i befolkningen
Forventede oppgaver av kommunen
- Opprettholde ordinære funksjoner og tjenester
- Informasjon til befolkningen, media og egne ansatte
- Sikre tilgang på ressurser
- Samvirke med frivillige og private aktører
- Ta hånd om berørte personer og deres pårørende
- Redningstjeneste, helsetjeneste, psykososialt kriseteam
- Bistå med evakuering og innkvartering (berørte og redningspersonell)
- Informere om tiltak for egen bestkyttelse
- Forpleining og forsyningsstøtte - vann, strøm, mat, klær, varme etc.
- Opprydding og oppretting
- Vern om miljø og materielle verdier
Publisert 12.04.2021 11:45
Sist endret 02.10.2024 14:11