Du har rett til å få informasjon om:
- hvilke konkrete personopplysninger vi behandler om deg
- hvor disse er hentet fra
- til hvilke formål og oppgaver de blir brukt
- hvor lenge opplysningene skal lagres
- hvem opplysningene har blitt gitt videre til (dersom opplysningene har blitt gitt videre til noen andre)
Ønsker du innsyn, kan du sende inn skjemaet Innsyn i personopplysninger.
I skjema må du først legitimere deg med BankID eller lignende, og deretter kan du velge hvilke personopplysninger du ønsker innsyn i.
Hvis du ikke ønsker, eller ikke har mulighet til å bruke dette skjemaet, kan du henvende deg til vårt servicetorg.
Der kan du fylle ut et skjema etter å ha legitimert deg. Henvendelsen din skal uansett behandles raskest mulig, og senest innen 30 dager.
Henvendelser om innsyn i personopplysninger på e-post til kommunens postmottak vil ikke bli besvart.
Retting av feil
Hvis du oppdager at vi har registrert uriktige, utdaterte eller ufullstendige opplysninger om deg, kan du be om å få disse rettet eller oppdatert. Du kan også be om at opplysninger som ikke lenger er nødvendige for det formålet de ble samlet inn til blir sperret eller slettet. Dette gjelder likevel ikke dersom opplysningene skal oppbevares i henhold til annen lovgivning, for eksempel arkivloven. Ved krav om retting, sletting eller sperring, kan du bruke det samme skjemaet som når du ber om innsyn.
Partsinnsyn etter forvaltningsloven
Dersom du henvender deg til oss med en klage, vil vi normalt vise til eller legge ved din henvendelse når vi tar kontakt med den innklagede parten. Du kan be om at vi ikke oppgir hvem du er ved henvendelser til den andre parten. Det skal imidlertid svært mye til for å nekte en part innsyn i en sak dersom han/hun ber om det. Kommunen kan derfor ikke garantere anonymitet ved slike henvendelser.
Allmennhetens innsyn etter offentlighetsloven
Hovedregelen etter offentlighetsloven, er at forvaltningsorganers saksdokumenter er offentlig tilgjengelige. Det betyr at presse eller andre som spør om det, vil kunne gjøre seg kjent med innholdet i kommunens saksdokumenter. Din henvendelse til oss vil dermed også være offentlig uansett hvilken form den kommer i.
Kommunen håndterer imidlertid en del dokumenter som inneholder taushetsbelagte opplysninger. Slike dokumenter blir unntatt fra offentlighet. Interne dokumenter kan også unntas offentlighet dersom det finnes lovhjemmel for å unnta.
Mulighet til å klage
Hvis du mener at vi ikke behandler personopplysningene på måten regelverket krever, kan du klage til Datatilsynet.
Informasjon om hvordan du bør gå frem finner du på Datatilsynet sine nettsider.