Spørsmål og svar -arealnorm/arealer
Spørsmål 1.
Ser Rana kommune på barna våre som et eksperiment med duploklosser der målet er å se hvor mange det er plass til i et bygg?
Svar spørsmål 1:
Nei, dette er et begrep som vi bruker for å forklare at ulike skoler og barnehager vil være ulike «klosser», som kan settes sammen på ulike måter for å bygge fremtidens oppvekststruktur. Et skisseprosjekt med ulike bygg -og lokaliseringsalternativer blir en del av beslutningsgrunnlaget i en sak om skolestruktur som skal behandles politisk. Duplo-begrepet sier noe om detaljeringsgraden på arbeidet som gjøres, sammenlignet med for eksempel Lego (mindre klosser og flere detaljer).
Spørsmål 2.
På møtet 27.august 2024 ble det lagt frem at det er for mye ledig areal i skolene vi har per i dag. Hvordan er denne beregningen gjort? Tas hele skolens areal (både toaletter, korridorer, bøttekott osv) med i beregningen, eller er det klasserommene som er utgangspunktet for beregningene? Dersom det er klasserommene som er lagt til grunn i beregningen - er utformingen av rommene hensyntatt?
Svar spørsmål 2:
Veiledende minstekrav til nettoareal er 2m2 pr elev i klasserommet dersom klassen disponerer nærliggende grupperom eller liknende. Dersom klassen ikke disponerer tilleggsarealer i nærhet til klasserommet, bør arealet helst være opp mot 2,5 m2. Ved utregning av areal pr elev er det flere hensyn som skal tas.
Det foreligger ingen regler som angir det maksimale antallet elever i en klasse. Men det finnes en generell regel i opplæringsloven § 8-2 (ekstern lenke), som krever at elevantallet i klassene skal være «pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg». Fordi regelen er generelt utformet, tolkes den svært ulikt.
Spørsmål 3.
Ved en eventuell samlokalisering – hvor skal elevene være, og vil det reelt sett være nok plass til alle elevene?
Svar: spørsmål 3:
Dette vil bli svart ut når de endelige alternativene presenteres.
Spørsmål 4.
Det nevnes til stadighet et stort antall "tomme pulter" når det argumenteres forsammenslåing av skoler. Hvordan har man regnet seg frem til det konkrete antall "tomme pulter" som ble omtalt under møtet? Er det arealnormen som ligger til grunn, og i så fall, er det regnet ut fra en arealnorm på 2.5 m2 eller 2.2 m2.
Svar spørsmål 4:
Tomme pulter er et begrep som brukes for å illustrere ledig kapasitet på en skole,
Arealnormen som benyttes er på 2 kvadratmeter pr elev. I tillegg kommer tilgang på grupperom for undervisning.
Spørsmål 5.
Hvordan kommer man frem til at kapasiteten som benyttes er 60 %? Hvilke rom står ledige ved hvilke skoler?
Svar spørsmål 5:
Viser til våre svar ovenfor om arealer og elevplasser.
Spørsmål 6.
Hva mener administrasjonen om at de elevene som har spesielle behov og har bruk for egne rom, ikke lengre kan få det? - fordi dette rommet regnes av kommunen som "ubrukt areal". Er ikke elevene med spesielle behov tellende som brukere av arealet?
Svar spørsmål 6:
Vi er usikre på hva det her refereres til, men det er ikke slik at elever med spesielle behov ikke skal kunne få dette dekket sine rombehov. Undervisningsrom for gruppeundervisning, tilpasset opplæring eller individuell tilrettelagt opplæring, ansees ikke for å være ubrukt areal, men vil med i vurderinger i et fremtidig romprogram for skolene.
Spørsmål 7.
Hva synes administrasjonen om at det trikses med statistikk og tall for å få det til å se ut som at elevantallene går ned ved Storforshei og Skonseng? Klarer hun å være kritisk til måten statistikk brukes mot Storforshei og Skonseng?
Svar spørsmål 7:
Det trikses ikke med statistikk. Nærmere om statistikk vil bli presentert i høringssaken. Kildehenvisninger til alle tall som brukes vil bli oppgitt. Tallene som er brukt så langt er hentet fra Statistisk sentralbyrå.
Spørsmål 8.
Hva synes administrasjonen om at Rana kommune bruker minst penger av de aller fleste kommuner i landet på sine elever?
Svar spørsmål 8:
Rana kommune er ikke den kommunen som bruker minst penger på sine elever.
Spørsmål 9.
Vedtaket knyttet til skolene lyder som følger:
Vi merker oss de prognostiserte fallende elevtall og ber om en sak der skolebyggene i sentrum (Rana U og Lyngheim) sees i sammenheng før det fattes beslutning om investeringer.
Følgende alternativer vurderes i saken:
- Som i dag, kun små utbedringer for å tilfredsstille lovkrav. Renoverte skoler på Storforshei (med/uten nybygg til ungdomsskoledelen) og Skonseng.
- Lyngheim renoveres eller flyttes til en av Rana U´s avdelinger. Felles e-10 skole på Storforshei (med/uten nybygg til ungdomsskoledelen), renovert.
- Lyngheim renoveres eller flyttes til en av Rana U´s avdelinger.
- Det bevilges 7 millioner kroner til et skisseprosjekt som følger saken. Reisetid og konsekvenser for kollektivtilbudet må utredes.
- Investeringsbeslutninger tas når saken er behandlet. Det skal være omfattende medvirkning i saken, hvor foreldre, skoleledelse, personale og elever høres.
- Dersom det fra disse foreslås andre løsninger skal disse vurderes utredet i saken.
Spørsmålet her blir: Har dere benyttet korrekte prognostiserte fallende elevtall denne gangen? Hvis dere har tatt utgangspunkt i diagram 9 (Elevtall per skole og kapasitet skoleåret 2023/2024 og 2028/2029) fra kommunestyrets møte des. 2024 så har vi avdekket betydelige feil i dette diagrammet. Eksempelvis Storforshei barne- og ungdomsskole 23/24 158 elever, 28/29 140 elever. Dette er FEIL. Dere har ikke inkludert elever som kommer fra Skonseng barneskole eller Grønfjeldal Montessoriskole til oppstart ungdomsskole på Storforshei. Korrekte tall for 28/29 er da 171 elever. Det vil også innebære at vi ikke har en nedgang i elevtallet på -18 eller -11,4%. Vi har en økning på 13 elever eller 8,22% oppgang.
Svar spørsmål 9: Ny oppdatert prognose vil bli klar i løpet av september og vil følge saken.
Prognosene vil bruker er alltid øyeblikksbilder og det kan og vil komme mindre endringer i løpet av et skoleår.
Våre elevprognoser bygger på elever i skolene, barn i barnehagene og oversikt over fødte barn. Disse sees opp mot tall fra SSB, men sistnevnte er på overordnet nivå og fungerer først og frem som en kvalitetssikring.
Det arbeides nå med å kvalitetssikre hvor mange elever våre skoler er godkjent for. Ved renovering og nybygg vil nye lovkrav kunne slå inn.
Spørsmål 10.
Er kommunen villig til å leie ut/selge skolebygget på Skonseng til en fremtidig privatskole dersom nedleggelse av skolen blir et faktum? Hva er planen med kommunens bygningsmasse ved Skonseng skole dersom skolen legges ned?
Svar spørsmål 10:
Det er et politisk spørsmål, som ikke vil bli besvart her.