Hva er trygghetsalarm?
Trygghetsalarm er en sensor som for eksempel kan bæres rundt halsen som i et smykke, eller som et armbånd på håndleddet. Trygghetsalarmen er knyttet til en alarmsentral, som formidler videre kontakt til hjemmetjenesten. Hvis alarmen blir utløst vil alarmsentralen gi beskjed til hjemmetjenesten slik at de kan rykke ut, uansett når på døgnet det er.
Hvem kan få trygghetsalarm?
Kommunen vurderer om trygghetsalarm vil være en hensiktsmessig del av tjeneste, i samarbeid med den enkelte pasient eller brukeren.
Når kommunen gjør en vurdering av om du trenger trygghetsalarm gjør de en vurdering av følgende:
- Har du en sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp?
- Er det fare for at du kan falle å skade deg?
- Har du problemer knyttet til utrygghet eller engstelse?
Hvordan søke om trygghetsalarm?
Hvis du har behov for trygghetsalarm kan du søke om det. Når du har søkt, skal du få en skriftlig tilbakemelding, enten du får trygghetsalarm eller ikke. Hvis du får avslag på søknaden din, skal dette også begrunnes skriftlig. Du skal også få informasjon om klagefrist og hvordan du klager.
Slik søker du helse og omsorgstjenester
Beskriv hva du trenger hjelp til, så vurderer vi hvilken tjeneste som passer best for deg. Avhengig av informasjonen i søknaden, vil saksbehandler kunne ta kontakt med deg for videre saksgang.
Her logger du deg inn til søknaden
Det er den som trenger hjelp, eventuelt pårørende med fullmakt som digitalt signerer søknaden. Du kan få hjelp av helsepersonell eller andre til å fylle ut søknaden.
Her finner du fullmaktsskjema til å laste ned
- Du må ha tilgang til ID-porten (BankID, BankID på mobil, Buypass, Commfides)
- Fullmakt må legges ved dersom verge eller pårørende logger seg inn på ID-porten for deg
- Fullmakten må leges ved søknaden som PDF eller bildefil
Søknader behandles fortløpende.
- Du vil motta bekreftelse på innsendt søknad.
- Svar på søknad kommer innen 4 uker. Hvis vi ikke klarer å svare på søknaden innen 4 uker, vil vi kontakte deg for å fortelle hvor lang behandlingstiden vil bli.
- For å forsikre oss om at du får det tilbudet som passer best for deg, kommer vi vanligvis på hjemmebesøk. Avtale om hjemmebesøk gjør vi direkte med deg, eller den du har gitt fullmakt til.
- Du kan få innvilget en eller flere helse- og omsorgstjenester. Når du søker helse- og omsorgstjenester er det tildelingskontoret i kommunen som behandler søknaden.
Søk trygghetsalarm Fullmakt skjema (PDF, 70 kB)
Se brukerveiledning trygghetsalarm (PDF, 307 kB)
Publisert 27.04.2021 10:12
Sist endret 10.12.2024 12:03