Behandlingen foregår stort sett på samtalerom, eller i nærmiljøet når dette er hensiktsmessig. Eksempelvis ved eksponeringsterapi.
Behandlingsteam benytter som oftest kognitiv terapi som terapeutisk metode i den kliniske kontakten vi har med brukerne av tjenesten.
Brukeren skal delta aktivt i egen behandling og kan få oppgaver til neste avtale, og vi forventer at så godt det er mulig for den enkelte at de gjør disse og stiller forberedt til neste avtale.
Her finner du en oversikt over noen digitale selvhjelpsprogrammer/veiledning
Hvordan søke
Psykisk helse- og rustjeneste skal bidra til å fremme selvstendighet, tilhørighet og evnen til mestring i eget liv. Tjenesten gir ulike hjelpetilbud til deg over 18 år i form av individuell oppfølging og gruppetilbud.
Vår tjeneste har høy faglig kompetanse. Tilbudet er gratis og frivillig. Oppfølging avsluttes når du selv ønsker det, eller når vi i samarbeid har vurdert at behovet ikke lenger er tilstede.
Alle søknader behandles ved tildelingskontoret. Du kan kontakte oss via brev, mail, telefon, eller ved personlig oppmøte.
Besøksadresse: Mellomvika 5, postboks 173, 8622 Mo i Rana
Felles epost: tildelingskontoret@rana.kommune.no
Telefon : 75 14 66 80
Åpningstider: Mandag - fredag kl. 08:00 - 15:00
Beskriv hva du trenger hjelp til, så vurderer vi hvilken tjeneste som passer best for deg. Avhengig av informasjonen i søknaden, vil saksbehandler kunne ta kontakt med deg for videre saksgang.
Her logger du deg inn til søknaden
Det er den som trenger hjelp, eventuelt pårørende med fullmakt som digitalt signerer søknaden. Du kan få hjelp av helsepersonell eller andre til å fylle ut søknaden.
Her finner du fullmaktsskjema til å laste ned
- Du må ha tilgang til ID-porten (BankID, BankID på mobil, Buypass, Commfides)
- Fullmakt må legges ved dersom verge eller pårørende logger seg inn på ID-porten for deg
- Fullmakten må leges ved søknaden som PDF eller bildefil
Søknader behandles fortløpende.
- Du vil motta bekreftelse på innsendt søknad.
- Svar på søknad kommer innen 4 uker. Hvis vi ikke klarer å svare på søknaden innen 4 uker, vil vi kontakte deg for å fortelle hvor lang behandlingstiden vil bli.
- For å forsikre oss om at du får det tilbudet som passer best for deg, kommer vi vanligvis på hjemmebesøk. Avtale om hjemmebesøk gjør vi direkte med deg, eller den du har gitt fullmakt til.
- Du kan få innvilget en eller flere helse- og omsorgstjenester. Når du søker helse- og omsorgstjenester er det tildelingskontoret i kommunen som behandler søknaden.