Vil du klage på et vedtak?Du kan klage på et enkeltvedtak hvis du er part i en sak eller har rettslig klageinteresse. Lytt til tekstenStopp avspilling Hva er et enkeltvedtak? Et enkeltvedtak er et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til én eller flere bestemte personer eller organisasjoner. For eksempel en beslutning fra kommunen som gir eller nekter én eller flere bestemte personer eller en organisasjon noe. Én måte å finne ut om det er et enkeltvedtak på, er å se om vedtaket er sendt til individuelle adresser, for eksempel til adressen din. Hvem kan klage på et vedtak? Du kan klage på et vedtak hvis du er part i saken eller har rettslig klageinteresse. En part i en sak, er den personen eller de personene som avgjørelsen retter seg mot, eller som saken ellers direkte gjelder. Du har rettslig klageinteresse hvis du har en viss aktuell tilknytning til en sak og til utfallet av saken. Interessen din i saken må ha en slik art og styrke at det er rimelig å gi klagerett. Hvordan kan jeg klage? Du kan klage på et enkeltvedtak ved å sende inn skjemaet nedenfor. Send klage på et enkeltvedtak Du kan også sende klagen på e-post til postmottak@rana.kommune.no eller i posten til Rana kommune, postboks 173, 8601 Mo i Rana. Husk å merke klagen med saksnummeret. Hva skal klagen inneholde? Klagen må være skriftlig og underskrevet. I klagen må du skrive at det er en klage skrive hvilket vedtak du klager på skrive tydelig hvilke endringer du ønsker Du bør også begrunne hvorfor du klager. Hvis du har nye opplysninger som du mener vi ikke kjenner til, er det viktig at du tar med disse også. Er det en frist for å klage på et vedtak? Ja, det er det. Fristen for å klage er 3 uker fra du mottok det vedtaket som du ønsker å klage på. Det holder at klagen er postlagt før fristen går ut. Hvis du klager så sent at det kan være uklart for oss om du har gjort det i rett tid, bør du oppgi datoen for når du mottok vedtaket. Du kan søke om å få forlenget klagefristen før den går ut. Dette kan du gjøre ved å sende oss en e-post på postmottak@rana.kommune.no Husk å oppgi grunnen til at du ønsker å få fristen forlenget og å merke søknaden med saksnummeret. Hvis du ikke har fått et individuelt vedtak, men likevel har en rettslig klageinteresse, er klagefristen 3 uker fra det tidspunktet du fikk, eller burde ha skaffet deg, kjennskap til vedtaket. Hvis et vedtak gjelder noen andres rettighet, er klagefristen for andre enn den som mottok vedtaket senest 3 måneder etter at vedtaket ble gjort. Eksempler på slike vedtak kan være en tillatelse til å bygge noe eller en tillatelse til å kjøre snøskuter. Hva hvis fristen for å klage har gått ut? Hvis du klager for sent, kan vi avvise klagen din. En avvising betyr at vi ikke tar stilling til om vedtaket er rett eller ikke. Et vedtak om å avvise en klage er et enkeltvedtak, og det kan du klage på. Da følger du den samme fremgangsmåten som for en vanlig klage. Hvis du klager etter at klagefristen har gått ut, er det viktig at du beskriver grunnen til at til at du klager etter at fristen har gått ut. Hvis det er mer enn ett år siden et vedtak ble gjort, kan vi ikke behandle en klage. Hva skjer hvis vi ikke er enige i det du klager på? Hvis du ikke får medhold i klagen, det vil si at kommunen ikke er enig i det du klager på, sender vi den videre til klageinstansen. Klageinstansen er enten Statsforvalteren i Nordland eller formannskapet i Rana. Du har rett til å kreve at vi begrunner vedtaket vårt Hvis du mener at vi ikke har begrunnet vedtaket vårt, kan du kreve at vi gjør det. Dette må du gjøre før klagefristen går ut. Da får du en ny klagefrist som er regnet fra den dagen du fikk begrunnelsen. Kan gjennomføringen av et vedtak utsettes? Ja, det kan den som regel. Selv om noen har klaget på et vedtak, kan vedtaket vanligvis gjennomføres så snart det er vedtatt. Men - du kan søke om å få utsatt gjennomføringen til klagefristen er ute, eller til en klage er avgjort. Du har rett til å se dokumentene i en sak og til å kreve veiledning Med visse begrensninger har du rett til å se dokumentene i en sak. Ta kontakt med oss hvis det er noen saksdokumenter du ønsker å se. Hvis du vil klage på et vedtak, kan kommunen veilede deg. Ta kontakt med oss hvis du ønsker veiledning. Du kan ha rett til å få dekket utgifter for klagebehandlingen Hvis du har klaget på et vedtak og fått medhold i klagen din, kan du få dekket kostnader som har vært nødvendige for å få vedtaket endret. For eksempel utgifter til advokat. Du må sende kravet om å få dekket utgiftene til dem som gjorde det nye vedtaket i saken. Du finner alle disse bestemmelsene om rettighetene dine i forvaltningsloven Det at kommunen har plikt til å veilede, finner du i forvaltningsloven § 11 Retten til innsyn i dokumentene i en sak finner du i forvaltningsloven § 18, i offentleglova § 3 og kapittel tre i offentleglova Begrensninger i retten til innsyn finner du i forvaltningsloven § 19 Hvilke vedtak du kan klage på og hvem som er klageinstans, finner du i forvaltningsloven § 28 Reglene om klagefrist finner du i forvaltningsloven §§ 29 - 31 Hva en klage skal inneholde finner du i forvaltningsloven § 32 Reglene om avvising av en klage finner du i forvaltningsloven § 33 Reglene for om gjennomføringen av et vedtak kan utsettes eller ikke, finner du i forvaltningsloven § 42 Reglene om sakskostnader finner du i forvaltningsloven § 36 Publisert 17.09.2021 15:26 Sist endret 12.09.2024 09:16