Søk skoleskyss
Rett til fri skoleskyss gjelder for
- elever på 1. trinn som har mer enn to kilometer skolevei har rett til fri skoleskyss
- elever på 2. - 10. trinn som har mer enn fire kilometer skolevei har rett til fri skoleskyss
- voksne med rett til grunnskoleundervisning eller vedtak om vedlikeholdsundervisning
Avstanden måles fra dør til dør, langs korteste farbare vei eller gang- og sykkelsti. Regler for skoleskyss er hjemlet i opplæringslova §7-1.
- Elever i grunnskolen som har en spesielt farlig eller vanskelig skolevei, har rett til fri skoleskyss uavhengig av avstand. Retningslinjene for særlig farlig skolevei finner du under aktuelt regelverk.
- Fri skoleskyss gjelder også hvis eleven har varig nedsatt funksjonsevne, er midlertidig skadet eller er syk
- For varig nedsatt funksjonsevne kreves legeerklæring med søknaden når elven starter på skolen.
- For midlertidig skade kreves en legeerklæring som beskriver transportbehov og tidsrom. Denne må sendes inn når du søker.
- For sykdom (varig eller midlertidig) kreves det en legeerklæring som beskriver hvordan sykdommen påvirkes/forverres av skoleveien uten transport og hva som eventuelt trigger forverringen, samt tidsrom det er behov for transport.
- Har eleven delt bosted kan eleven ha krav på fri skoleskyss til/fra annet bosted og nærskolen.
- Elevens nærskole er skolen som ligger i den skolekretsen hvor bostedsadressen er registrert. Dette gjelder selv om eleven har delt bosted.
- Bofordelingen må være etter fast avtale og gjelde skoledager. Ordinær helgebesøksordning gir ikke rett til fri skoleskyss.
- For å ha rett til fri skoleskyss må eleven også ha over to kilometer (1.klassinger) og fire kilometer (de øvrige) mellom adressen og skolen. Dokumentasjon på bomønster signert av begge foresatte legges ved søknad om skoleskyss
- Elever som på grunn av foresattes sykdom eller andre særlige omstendigheter i hjemmet kan ha rett til fri skoleskyss dersom de må bo midlertidig på en annen adresse.
-
Fri skoleskyss gjelder ikke i forbindelse med skolefritidsordning(SFO)
-
Skoleskyssen gjelder til og fra skolen. Fri skoleskyss gjelder ikke til og fra SFO
-
De som har SFO plass på deltid og har mer enn to/fire kilometer til skolen kan søke om fri skoleskyss de dagene SFO plassen ikke gjelder.
-
De som har SFO plass på heltid og har mer enn to/fire kilometer til skolen kan søke om fri skoleskyss som kan benyttes på de dager SFO plassen evt. ikke benyttes. Slik skyss forutsetter at det allerede er oppsatte busser på strekningen.
-
Rana kommune har egne retningslinjer for strekninger som vurderes som særlig farlige.
-
Skjematisk oversikt over regler for skoleskyss (PDF, 281 kB)
- elever som begynner i 1. klasse skolen.
- elever som skal over til Rana ungdomsskole.
- elever som skal over fra Skonseng barneskole til Storforshei barne-og ungdomsskole.
- elever som flytter til Rana eller til ny skolekrets i løpet av året.
- elever med skoleskyss der det er endringer i adresse eller bomønster.
- frist for å søke for kommende skoleår er 15.mars. (Da blir skolekortet klart til skolestart)
Søk skoleskyss
- får du ikke logget inn kan du bruke dette søknadsskjemaet. (PDF, 219 kB) som sendes til Rana kommune, postboks 173, 8601 Rana kommune og merkes med skoleskyss.
- har eleven delt bosted og dere søker om skyss til en eller begge adressene må skjema for bomønster (PDF, 336 kB)lastes opp i søknaden. (kopi av signert samværsavtale kan brukes istedenfor)
- gjelder søknaden fri skoleskyss på grunn av sykdom eller funksjonshemming må legeerklæring lastes opp i søknaden.
- bomønsterskjema og eventuelle legeerklæringer kan også sendes til Rana kommune, postboks 173, 8601 Rana kommune og merkes med skoleskyss. Saksbehandlingen kan da ta noe lenger tid.
- skolekortet du allerede har vil bli omprogrammert til neste skoleår automatisk
- kortet inneholder to turer per skoledag (totalt antall turer etter det som er bestilt)
- kortet er gyldig til klokka 17:00 på ettermiddagen
- ved bussbytte vil overgangen gjelde i 60 minutter etter første scanning
- busskortet er et skolebusskort og kan ikke brukes til som ordinært busskort for å fylle på penger
- nye kort vil sendes til skolen til eller rett etter skolestart - disse leveres ut der
- mister eleven busskortet kan dere ta kontakt med skolen. Eleven får et midlertidig bevis og nytt kort blir bestilt.
- elever ved Rana ungdomsskole sender SMS til telefon 95 25 42 21
- glemt/mistet noe på bussen: Driftskoordinator Boreal: Steinar Jakobsen tlf.950 43 147 mellom klokken 07:00 - 15:00.
- forsinkelser kan meldes på: tlf. 950 43 147 mellom klokka 07:00-15:00, eller epost steinar.jakobsen@boreal.no
På nettsiden "Reis Nordland" finner en ruteplanlegger der du kan finne aktuell bussrute.
Her legges også ut varsel når det er utfordringer i trafikken.
Det kan abonneres på den linjen man ønsker å få informasjon om. Du kan abonnere via denne linken:
Dette må hver enkelt foresatt eller eleven selv gjøre. Informasjonen mottas på SMS eller E-post.
Det må samtykkes i abonnementets skjema på at data lagres med hensikt om å kunne motta varsel.
Hvis bussjåfør eller transportør vurderer at vær og føreforhold er av en slik art at de vurderer det som uforsvarlig å kjøre videre skal de snarest varsle skolen om det.
Skjer dette etter at bussen er kjørt fra skolen skal bussen returnere til skolen med elevene.
Skolen varsler foresatte om å hente elevene (etter skoletid) eller vurdere om forholdene er slik at de får levert elevene (før skoletid) selv.
Det settes ikke opp alternativ transport til eller fra skolen i de tilfeller bussen ikke kommer frem på grunn av vær- eller føreforhold.
Du kan klage på:
- innvilget eller avslag på fri skoleskyss etter Rana kommunes retningslinjer for særlig farlig skolevei
- ruteoppsett eller innvilget/avslag på fri skoleskyss på grunn av avstand. Denne klagen vil vi sende videre til Nordland Fylkeskommune v/samferdsel.
Fristen for å klage er tre uker fra du/dere mottok vedtaket. Hvis du velger å klage, må du sende klagen på e-post til postmottak@rana.kommune.no eller i posten til Rana kommune, postboks 173, 8601 Mo i Rana. Husk å merke klagen med saksnummer.
Klagen må være skriftlig og underskrevet. I klagen må du
-
skrive hvilket vedtak du klager på
-
begrunne hvorfor du klager
-
skrive tydelig hvilke endringer du ønsker
Hvis du har nye opplysninger /dokumentasjon som du mener vi ikke kjenner til, er det viktig at du tar med dette også.
Du har rett til å se dokumentene i saken
Ta kontakt med oss hvis du ønsker å se saksdokumentene.