Kompetanseheving«Rana kommune – en attraktiv arbeidsgiver i en innovativ, dynamisk lærende organisasjon.» Publisert 20.06.2024 12:06 Sist endret 02.12.2024 09:37 Rana kommune, oppvekst og kultur skal være en attraktiv arbeidsgiver:som har motiverte og engasjerte medarbeidere med rett kompetanse.som er en lærende organisasjon om henter kunnskap fra sine egne myndiggjorte ansatte.som er innovativ og endringsdyktig og tar i bruk nye løsninger. som jobber aktivt for å skape heltidskultur. Barnehagene Barnehagene i Rana kommune har et ønske om å stadig forbedre og utvikle vår forståelse omkring det pedagogiske arbeidet. Derfor er det vår holdning at kurs, nettverk, kompetanseheving og en reflekterende holdning blant oss ansatte er nødvendig for utvikling.REKOM (regional ordning for kompetanseheving)Nå er vi i gang med en regional ordning for kompetanseheving (REKOM) i samarbeid med Universitetet i sør-øst. REKOM handler om å styrke vår bevissthet omkring viktige temaer som forming, prosjekterende arbeid, barns 100 språk og hvordan dette kan bidra til å se og møte barna som kompetente og selvstendige mennesker. I REKOM har vi Mona Nicolaysen og Kari Carlsen som kursholdere, og det legges også opp til en kursrekke med Per Bernemyr og Mona Nicolaysen fra februar 2025. Disse foredragsholderne er kjente navn i Nordisk sammenheng og kjenner godt til barnehagene i Rana kommune.SpråknettverkSom et ledd i å gi barna i Rana kommune gode rammer for en best mulig språkutvikling, er det fra høsten 2024 startet opp et språknettverk for barnehagene. Her deltar hver barnehage med ansatte og ledere. Målet er å løfte vår bevissthet og kunnskap om barns språkutvikling og vår rolle i dette.I tillegg til dette søker vi kompetanse internt mellom barnehagene også. Vi besøker hverandre og henter inspirasjon hos hverandre, noe som bidrar til å øke kvaliteten og samarbeidet mellom barnehagene.